Mitel och VMware bygger en ny bro inom kommunikation!

Mitel och VMWare i samarbete om virtualisering

Mitel och VMware har tillsammans spräckt den sista barriären inom telefoni genom virtualisering. Man har tagit den samlade styrkan inom Mitels produktportfölj av applikationer och funktioner inom företagstelefoni och integrerad detta mot VMwares miljö. Det medför att företag nu kan driva sin IP telefoni som en applikation tillsammans med andra program i sin egen servermiljö alternativt från en extern datahall.

– Mitel har verkligen visat sitt tekniska ledarskap inom ip telefoni och Unified Commmunication. Man är dessutom ensam om att erbjuda detta på marknaden. Att skapa förutsättningar för viritualisering av en så krävande realtids-applikation som telefoni visar vilken styrka Mitel har säger Simon Wallen, VD Nortech Telecom.

Efter 18 månader i testlabbet har Mitel tillsammans med VMware hittat lösningen kring fördröjningar som är ett vanligt problem inom viritualisering. Nu blir telefonin en applikation bland företagens andra. Det ’r inget man särbehandlar på it avdelningen utan telefonin blir en integrerad del av företagets it strategi med redundans, backuper etc. Mitel har utöver samtalshantering och de vanliga växelfunktionerna även integrerad sin portfölj av Unified Communication produkter. Parallellt med samtalshantering kan även tjänster kring närvaro, webmöten, telefonkonferens och kundtjänstapplikationer installeras. Denna möjlighet att drifta allt i en miljö leder till drastiska kostnadsreduktioner för drift, service och reservdelar.

– Det känns otroligt spännande att arbeta med en så innovativ aktör som Mitel är, det ger oss stora möjligheter att fortsätta växa på den svenska marknaden. Våra partners har nu möjlighet att sälja och arbeta med en unik lösning som ingen annan leverantör kan erbjuda säger Fredrik Thörnberg, försäljningschef Nortech Telecom.

Frågor kring Mitels integration mot VMware besvaras av

Simon Wallen, VD Nortech Telecom
08 501 690 33 eller simon.wallen@nortech.se

Fredrik Thörnberg, försäljningschef Nortech Telecom
08 – 501 690 37 eller fredrik.thornberg@nortech.se

Mer information finns även på www.mitel.com.

Om Nortech: Sedan starten 2001 har Nortech haft en stark tillväxt och under de senaste 7 åren har företaget mer än tiodubblat sin omsättning med bibehållen lönsamhet. Nortech har blivit utsett till Gasellföretag av Dagens Industri åren 2006, 2007 och 2008. Nortech Telecom är ett modernt Telekombolag som säljer och marknadsför tjänstebaserade kompletta företagslösningar inom telefoni och data. Företaget är även distributör av Mitels IP baserade kommunikationslösningar i Skandinavien samt svensk distributör av telefonilösningar från Panasonic och Jabra headsets från GN Netcom. Läs mer om Nortech på www.nortechtelecom.se