Nortech Telecom inleder samarbete med MENC Software

För att stärka portföljen av mobila lösningar till Mitels IP baserade kommunikationslösningar inleder Nortech Telecom ett samarbete med MENC Software. Samarbetet syftar till att skapa förutsättningar för våra partners att erbjuda full växelfunktionalitet via mobila anknytningar. MENC’s programvara passar en stor rad av mobiltelefoner med operativen Symbian, Windows Mobile eller Android.

Funktionen bidrar till att användare av en mobil anknytning alltid ringer sina samtal via sin telefonväxel och på så sätt kan åtnjuta en låg samtalstaxa samt presenterar sitt fastnätsnummer (anknytning) vid utgående samtal. Via ett grafiskt gränssnitt kan användaren nyttja en rad växelfunktioner; exempel på detta är att koppla samtal vidare, telefonkonferens, logga in och ur svarsgrupper, dag- och nattkoppla, hänvisa sin anknytning och lyssna av sin röstbrevlåda.

Applikationen till mobilen levereras som en tjänst där användaren betalar per klient och månad. Klienten levereras via ett sms där användaren följer instruktionerna och själv laddar ner programvaran, när användaren får klienten är den redan för-konfigurerad med dennes personliga uppgifter så ingen övrig programmering eller inställningar behöver göras. Många andra leverantörer kräver att användaren betalar för en ny klient om telefonen går förlorad eller om man byter telefon, MENC erbjuder användaren att ladda ner programvara hur många gånger som helst under avtalsperioden. Klienten kan även integreras mot samtliga hänvisningssystem som har stöd för DTMF toner.

Nortech Telecom erbjuder tillsammans med MENC våra partners möjligheten att sälja Mitel telefonilösningar som helt mobila växlar med optionen att addera fasta telefoner, det ger oss en mycket stark och unik position på marknaden då vi kan erbjuda det bästa av två världar säger Fredrik Thörnberg, försäljningschef för Nortech Telecom.

Våra mobila tjänster gör att användarnas mobiltelefon blir fullt integrerad med Mitelväxeln säger Roger Burström från MENC Software. Det skapar full rörlighet för användaren och en kostnadseffektivisering då samtalstrafiken alltid styrs via växeln.

Frågor kring samarbetet besvaras av

Fredrik Thörnberg, Sales director, Nortech Telecom
08 – 501 690 37 eller fredrik.thornberg@nortech.se

Roger Burström, MENC Software
070 – 663 33 16 eller roger.burstrom@menc.se

Om Nortech: Sedan starten 2001 har Nortech haft en stark tillväxt och under de senaste 7 åren har företaget mer än tiodubblat sin omsättning med bibehållen lönsamhet. Nortech har blivit utsett till Gasellföretag av Dagens Industri åren 2006, 2007 och 2008. Nortech Telecom är ett modernt Telekombolag som säljer och marknadsför tjänstebaserade kompletta företagslösningar inom telefoni och data. För mer information besök www.nortechtelecom.se.

Om MENC Software: MENC Software AB erbjuder smarta leverantörsoberoende mobiltjänster inom området optimal tid- och kostnadseffektivitet. Vi erbjuder idag olika mobiltjänster som är anpassade för företag eller organisationer som har flertalet anställda som använder mobiltelefoner.I företaget finns mångårig och djupgående kunskap inom telekom och vi utvecklar ständigt nya lösningar för att förbättra telefonin ytterligare. De tjänster vi idag erbjuder är utvecklade inom företaget och fokuserar på att enkelt och effektivt fördela tjänste- och privatsamtal, säkerställa rätt samtalsvägar, förenkla funktions- och hänvisningskoder med mera. Allt för att förenkla, förbättra och bespara. För mer information besök www.menc.se